Tiden flyger på Fågelholken hart

Ohoj, vad äter du?
Nomnomnomnom

Ursäkta jag uppfattade inte?
Nomnomnom

Hallå, jag förstår inte?
Nomnom..nu äter jag här, chilla!

Förlåt, får jag bara ställa en fråga?
Jepp!

Hur trivs du här?

Det var en fråga till, nomnomnom…

Inackordering på Fågelhotell

Zoogigantens Fågelhotell i Lomma

Här inackorderar vi alla möjliga fåglar. Med fågelkunnig personal kan vi passa allt från aror, amazoner, grå jako, ädelpapegojor, kakaduor, undulater, parakiter, kärlekspapegojor, lori, undulater, finkar och alla andra flygande kompisar där ute. Letar du efter inackordering och vill att vi ska passa er fågel är detta det perfekta hotellet för er.

 

Aktivering och berikning.  Här ger vi våra flygande vänner en vistelse i naturligt upplysta, rymliga och luftiga voljärer, fyllda med aktivering och fågellyx. För att skapa en stimulerande vardag är våra voljärer berikade med aktiveringsleksaker, naturgrenar samt har möjlighet för insyn till andra fågelvänner. UV-lampor och dagsljus gör att lokalen får ett naturligt ljus för fåglarnas hälsa. Våra voljärer är på 2,4 kvm så att fåglarna kan få lov att sträcka på vingarna. Har du en större fågel kan voljärerna byggas ut, då måtten även passar en större fågel.

 

Lunch för de bästa serveras genom valfritt fågelfoder ifrån butiken efter ert val. Välj fritt efter vad som passar från sortimentet. Här kan du välja mellan Harrissons Birdfoods, Versele Lagas Nutribird eller Tropican Pellets. Är din fågel inte van att äta pellets har vi kvalitetsfröer samt vitamin och mineraltillskott. För fåglar med specialkost kommer vi överens om detaljerna innan inflyttning.

 

Snacksbuffet. Vi serverar snacks och nyttigheter efter era önskemål. Vi serverar från ett stort urval av färska Ekofrukter, hirskolvar, kraftfoder, kräckers, nötter, torkade frukter, ekologisk palmolja m.m. Vi ger gärna snacks på ett utmanande vis för att underhålla våra fåglar.

 

Kloklippning och spa. Vi klipper gärna din fågels klor vid behov. Som gäst hos oss får ni 20% rabatt på tjänsterna ifrån vår salong.

 

En dag på Fågelholken

När solen går upp vaknar fåglarna och då vi vill gärna göra det bästa för våra inneboende. Tveka inte att fråga om du har frågor eller speciella önskemål.

 

Schema för dagen
Vi ser till din vän minst 2ggr/dygn. Vi rengör vattenskål/flaska och fyller på dessa, samt kontrollerar behovet av mat och fyller på efter behov.

 

Dagens frukt och snacksbuffet serveras och aktiveringsleksaker fylls på. Städning sker varje dag och en komplett storstädning vid behov.

 

Vi utför dagligen en okulär hälsostatus samt ett litet samtal med vännen varje gång vi gör vår tillsyn.

 

Alla tilläggstjänster utförs efter schema/journal tillhörande djuret enligt bekräftad bokning. Tiderna då tjänsterna utförs kan variera under dygnen men utförs preliminärt morgon och eftermiddag.

 

Med våra djurvänner på ZooGiganten blir det gärna en chans för att ditt djur får lite extra uppmärksamhet 🙂

 

Kloklippningar, aktiveringar och annat spektakel utförs vid varierande tidpunkter.

Inflyttning

Vid Ankomst möter ni upp med vår personal på avtalad dag inne i vår lobby. Ni behöver endast ta med er fågeln i en transportbox/väska som vi sedan placerar inne i fågelns voljär. Då kan ni själv välja om vi ska ta ut fågeln vid ankomst eller om fågeln själv får komma ut när den önskar.

 

Fågeln måste till synes vara fullt frisk vid ankomst och du garanterar att du veterligt inte har sett några symptom på ohälsa.

 

Plats för ägodelar och foder.  Foder ingår i priset men ni får gärna ta med eget foder som vi placerar på ”er” plats som ni har till er vän inne i fågelholken.

 


Flytta till hotell
 kan vara en svår omställning för olika fåglar. Det är väldigt beroende på art, fågelns personlighet och vanor.

 

För oss är det viktiga att fågeln får en vardag som ska vara positiv och berikande utan negativ stress. Här är det viktigt att du berättar för oss om din fågel så att vi kan ta så mycket hänsyn som möjligt till individen.

 

För att underlätta för din fågel kan det ibland vara bra om det finns några leksaker eller andra saker ifrån hemmet. Har din fågel några personliga ägodelar hemifrån får ni gärna ta med dessa. Vi måste desinficera dessa innan vi hänger in dem i buren.

 

Avhämtning sker på avtalat datum. Du ombeds vanligtvis att ta in din egen fågel men vi hjälper dig gärna. Vid avhämtningen måste du uppvisa ID-handling för avhämtning. Ska någon annan hämta din fågel måste detta informeras från dig som ägare och ID styrkas.

Priser

Betalning  sker vid ankomst till djurhotellet. Alla dagar och tjänster betalas i förskott vid inackorderingen. Incheckning och utcheckningsdag räknas som heldagar.

Alla Priser inkluderar

Full service – efter önskemål
Gratis kvalitetsfoder från Zoogigantens butik
Daglig servering av EkoFrukt & grönt
Daglig servering av kraftfoder
Färska hirskolvar och kräckers
UV-belysning
Kol och grit
Fågelbad / Fågeldusch
Mineralsten / vitaminer
20% Rabatt på alla tjänster på Zoosalongen under vistelsen.

 

Hyra av Voljär – 2,4 kvm
125kr /dygn

 

Hyra bur
85kr /dygn

 

Extra kompis i voljär/bur

20kr / extra fågel

 

Extra socialisering
125kr /tillfälle

 

Långtidsboende
Efter 14 dagar 20% rabatt på dygnskostnaden/dag
Efter 28 dagar 40% rabatt på dygnskostnaden/dag

 

Hyra av Voljär – 2,4kvm

En frihet för er fågel med gott om utrymme att utforska och flyga. En voljär ger bättre möjlighet för berikning av miljön och bättre möjligheter för socialisering då vi kan vistas inne i voljären.

Voljär (LxBxH) 2,4 x 1 x 1,8m
Passar de flesta fåglar så som Finkar, Undulater, Parakiter, Amazoner, Grå Jako, mindre Aror.

Större fåglar

För er som har större fåglar (över 65cm) så som större Aror  kan hyra flera voljärer som vi sätter ihop till en större voljär. Storleken på buren skall följa Jordbruksverkets regler om djurhållning enligt L-80. Pris per voljär 125kr/dygn. OBS! Förfrågan om inackordering av stor fågel måste göras separat vid önskemål om flera voljärer – skicka förfråga till daniel@zoogiganten.se

 

Hyra bur

En större fågelbur för de mindre fåglarna. Burarna innehåller passande mängd tillbehör till fågelns storlek och behov för rörelseutrymme.

Burstorlek (LxBxH) 1,2 x 0,6 x 1 m
Passar fåglar så som finkar, undulater och mindre parakiter.
OBS! – om fågelns storlek är större än de kravställda måtten från jordbruksverket flyttas er fågel till större bur/voljär och debitering blir efter rådande pris för voljär.

 

Extra socialisering

För er som har fåglar som är vana vid hantering och som uppskattar lite mänskligt sällskap kan vi spendera extra tid utöver den vanliga tillsynen.
På förfrågan spenderar vi 15-20 minuter tillsammans med er fågelvän på bestämda dagar för att göra vistelsen lite roligare för er fågel.

 

Speciella Helgdagar

Vissa helgdagar* tillkommer en extra kostnad på den dubbla hyran/dygn.


* Nyårsdagen, trettondedag jul, långfredagen, påskafton, påskdagen, annandag påsk, första maj, Kristi himmelsfärdsdag, nationaldagen, midsommarafton, midsommardagen, alla helgons dag, julafton, juldagen, annandag jul, nyårsafton.

Personal

Vår personal är erfarna och passionerade djurmänniskor. På Zoogiganten har vi alltid fågelkunniga människor som ser till att era fåglar bor tryggt hos oss.

Fågelholkens djurvänner arbetar under värdeorden Trygghet, Rutiner, Gemenskap och Kvalitet.

Bra att veta!

Säkerhet

För fåglarnas trygghet finns moder utrustning för larm, övervakning, brand, goda hygieniska rutiner vid incheckning och under vistelsen samt ID-kontroll vid avhämtning.

 

Entre vid ankomst är försedd med övervakningskamera, RFID ankomstsystem samt larm för att försäkra att fåglarna på dagiset är säkra. På fågelholken kommer inga obehöriga människor in under vistelsen.

 

Brandsystem och rutiner är etablerade med brandvarnare, flertalet släckare, uppringningssystem för jourhavande, och flera utrymningsvägar.

 

Utcheckning av fåglarna måste ske av ägargodkänd person vid uppvisande av godkänd identifikation. Är personalen i tvivel lämnas inte fågeln ut om informationen inte stämmer överens.

Vanliga frågor

Kan jag ta med min egen bur?

Nej, Allt för våra fåglars säkerhet. För att minska risker för spridning av ohyra eller smittor använder vi endast våra egna burar som vi regelbundet desinficerar.

Sitter mitt djur med andra djur?

Nej, Alla djur får sin helt egna bur eller voljär om du själv inte bokar in egna djur som går ihop. Men i de flesta fall finns möjligheter för djuren att komma nära varandra (dubbelnät) så att de kan tala med varandra och berika varandras vardagar.

 

Fler svar på vanliga frågor kommer så fort vi får lite frågor 🙂

Villkor

1. Vårt Löfte

 

Vi kommer alltid att se till djurets bästa efter vår kunskap, erfarenhet och den information ni gett oss. Är vi osäkra gällande djurets beteende, hälsa eller annat kommer vi att i första hand kontakta er. Är ni inte kontaktbara kommer vi agera efter vår yttersta omvårdnad till djuret.

 

2. Tider & lämning

 

Avlämning

Inackorderingen sker under Zoogigantens öppettider (se hemsida)
Ägaren går igenom detaljerna med personalen om vistelsen på djurhotellet och skriver sedan under avtal för djurets vistelse på vårt hotellet. Därefter går båda parter in och lämnar djuret i sin bur/voljär/hage.

Avhämtning

Avhämtning sker inom ZooGigantens öppettider. Om annan än ägare skall hämta måste detta meddelas. Ingen fågel lämnas ut till icke ägargodkänd person. Ta med Id-handling vid avhämtning för att styrka din identitet.

Försenad avhämtning

Kan du inte hämta ditt djur på avtalat datum utgår det en extra debitering med dubbla dygnshyran/dygn fram tills dess att du hämtar ditt djur.

Utebliven avhämtning

Avhämtar du inte din fågel senast 7 dagar efter avtalad avhämtningsdag håller vi djuret högst 30 dagar från avhämtningsdatumet. Därefter debiteras 30 dagars dubbel hyra genom fakturering till din hemadress. Vid utebliven kontakt tar vi över ägaransvaret för ditt djur.

Utvalda Helgdagar

Under dessa dagar går det generellt inte att hämta eller lämna ditt djur.
Röda dagar räknas efter allmänt kända röda dagar, Nyårsdagen, trettondedag jul, långfredagen, påskafton, påskdagen, annandag påsk, första maj, Kristi himmelsfärdsdag, nationaldagen, midsommarafton, midsommardagen, alla helgons dag, julafton, juldagen, annandag jul, nyårsafton.

Tidigare hemresa

Om ert djur checkar ut tidigare in beräknat utgår ingen ersättning för kvarstående dagar.

 

3. Försäkring, Vaccinering, Olycka, Sjukdom, Ohyra

 

Veterinärvårdsförsäkring
Zoogiganten står inte för kostnader vid behov av veterinärvård. Är ditt djur veterinärvårdsförsäkrad kan du undvika onödiga kostnader vid akuta sjukdomstillstånd eller skador.

Intyg försäkring
Kopia på djurets försäkringsintyg lämnas till ZooGiganten innan eller på incheckningsdagen om sådant finnes.

Vaccinering – endast kaniner
Kaninen skall vara vaccinerad mot Myxomatos samt RVHD. Det är inget krav om RVHD2. Kopia på djurets vaccinationsintyg lämnas till ZooGiganten innan eller på incheckningsdagen.

Vid olycka/skada
Om djuret blir skadad under vistelsen och vi bedömer att någon form av vård krävs kommer vi i första hand kontakta dig för råd. Är situationen akut och vård krävs omgående kommer vi ta djuret till närmsta veterinärmottagning/djursjukhus.

Ersättning vid olycka/skada
Om djuret förolyckas eller skadas under vistelsen på djurhotellet är ZooGiganten ersättningsskyldiga för uppkomna skador, men endast då skadorna kan påvisas komma från bristfälligheter av lokal, eller annan oaktsamhet från ZooGigantens sida. Ersättning utgår upp till det belopp som inte täcks av ägarens försäkring. Är djuret ej försäkrat står ägaren för alla kostnader relaterade till olyckan.

Skadat djur / fysiskt handikapp
Ett skadat eller på annat sätt fysiskt handikappat djur får i normala fall inte vistas på djurhotellet. Det kan i särskilda fall tillåtas om ZooGigantens personal avgör om detta går att hantera utifrån att djuret kan hantera miljön.

Sjukt djur
Sjuka djur får ej vistas på djurhotellet förrän 1 vecka efter att den är konstaterat symptomfri. Ingen ersättning utgår vid förlorade dagar på djurhotellet. Ägaren ombeds kontakta ZooGiganten innan incheckning om djuret uppvisar symptom på sjukdom, då vi kan bedöma om eventuella möjligheter att inackordera ert djur kan finnas.

Diarré, Kräkningar, Nedsatt allmäntillstånd
Om ditt djur uppvisar dålig hälsa, diarré, kräkningar eller nedsatt allmäntillstånd får denna ej vistas på djurhotellet förrän 1 vecka efter att den är konstaterat symptomfri.

Sjukdom under vistelse
Om djuret blir sjukt under vistelsen kommer denna först sättas separat för att skydda andra från att bli smittade samt för att ge individen lugn och ro. Bedömer vi att någon form av vård krävs kommer vi i första hand kontakta dig för råd. Är situationen akut där omgående vård krävs kommer vi ta djuret till närmsta veterinärmottagning/djursjukhus. Avgiften för veterinärbesöket bekostas djurägaren. ZooGiganten är ej ansvarig för eventuella uppkomna sjukdomar och ej ersättningsskyldiga vid någon form av sjukdom.

Ohyra
Djur med någon form av ohyra får ej vistas på dagiset. Detta skall behandlas med fullständig komplett behandling innan inflyttning på djurhotellet. Inflyttning till hotellet får först göras tidigast 1 vecka efter att den är konstaterat symptomfri.

Dödsfall
Vid fall av sjukdom, olycka eller åldersrelaterade orsak som gör att ett djur går bort. Ordnas en respektabel plats för denna som djuret kan ligga nerkyld i tills ni är redo för att, om ni önskar, hämta hem.  Ingen ersättning utgår vid dödsfall.

Sjukt djur efter vistelse på djurhotellet
ZooGiganten kan inte hållas ansvarig för några omständigheter som må drabba djuret efter en vistelse på djurhotellet.

 

4. Grupper

 

Grupphållning
Har du fler djur måste de fungera tillsammans för att dela voljär/bur/hage. Om djuren uppvisar farligt eller stressande beteende mot varandra under vistelsen, separeras dessa och ägaren debiteras hyra för extra voljär/bur/hage.

 

5. Ändring av bokning & Avbokning


Ändring och avbokningar
Ändringar och avbokningar skall ske minst 3 dagar innan incheckningsdagen.
Avbokningar innanför 3 dagar till incheckning debiteras med 50% av den totala kostnaden för hotellvistelsen av 1 vecka.

 

6. Foder

 

Gratis Foder
Vi tillhandahåller valfritt foder från sortiment i butiken. Fruktbuffet och grönsaker tillhandahålls efter det som för tillfället finns på ZooGigantens djurhotell. Vi försöker gärna tillhandahålla frukt och grönt efter önskemål.

Eget foder
Önskar du bruka ditt egna foder finns det utrymme för er förvaring. Vi utfodrar efter överenskommelse med dig. Ta gärna med dig frukt och grönt om du önskar något speciellt.

 

7. Aktivering & anpassning

 

Individuell anpassning
Har ditt djur några vanor vill vi gärna försöka göra det så bra som möjligt för den enskilda individen. Vi utgår ifrån den information som du tillhandahållit vid ansökan och incheckningen.

 

8. Djurets storlek, voljär, bur, hage

 

Jordbruksverkets lag om utrymmen (L-80)
Vid alla tillfällen följer vi minst jordbruksverkets regler gällande utrymme vid hållande av djur under inackorderingen. Vi försöker alltid hålla extra utrymme utöver de kravställda mått från JBV.

Fågelvoljärer och burar
För större fåglar över 65cm måste flera voljärer öppnas upp för individen. Har du valt en bur som är för liten för din fågel, uppgraderar vi till en voljär och dygnskostnaden blir debiterad därefter.

 

9. Force Majeure

 

Förhinder att bedriva inackordering, Force Majeure.
Om vi mot förmodan inte klarar av att tillgodose löftet om inackordering kommer vi snarast möjligt meddela er genom era angivna kontaktuppgifter.
Ingen ersättning utgår normalt sett vid sådant tillfälle.

 

10. Betalningsvillkor & priser

 

Pris
Aktuella priser hänvisas till hemsida www.zoogiganten.se
Ditt pris är alltid efter vid bokningstillfällets rådande prissättning. ZooGiganten har förbehåll för felskrivningar och tryckfel.

Betalning
Betalning sker i förskott på dagen vid incheckningen eller vid annat tidigare tillfälle.

Avgifter och inköp
Köp från Djurhotellet, avgifter och serviceavgifter som utnyttjas under vistelsen debiteras vid utcheckning.

Vilken typ av boende vill du boka?

Fågelbur 120x60x100cm

Voljär 240x100x180cm

X